Precyzyjne strzelanie

2009-08-16 19:13:26

Stojąca postawa strzelecka.W grze America’s Army: Operations Defend Freedom wyjątkowo realistycznie odwzorowano model strzelania z broni palnej i większości czynników, które mają wpływ na precyzję oddawanego strzału. Praktycznie na strzały nie wpływają jedynie warunki pogodowe (wpływ wiatru) i balistyczne (opadanie kuli). Być może w przyszłości jednak i to ulegnie zmianie. Choć na precyzję strzałów ma wpływ tak wiele czynników, że na początku zapamiętanie ich wszystkich może wydać się niemożliwe, warto jednak nauczyć się wykorzystywania tej wiedzy w praktyce. Przejdźmy więc do omówienia wszystkich występujących elementów w grze, które dotyczą tej sprawy. (Uwaga: gra wprowadza liczne modyfikatory do celowania - nie liczy się jedynie precyzja umiejscowienia celu na "muszce" naszej broni, lecz także szereg innych czynników - o nich właśnie jest ten artykuł - przyp. Inkub).

SZYBKOŚĆ PORUSZANIA SIĘ
Sprint: nie można strzelać
Bieg (szybkie poruszanie się): bardzo duży ujemny wpływ na celność
Chód (wolne poruszanie się): duży ujemny wpływ na celność
Bezruch: brak ujemnego wpływu

Klęcząca postawa strzelecka.Omawiając ten czynnik należy przyjąć, że jeśli będziesz się poruszał podczas strzelania – pociski nie lecą prosto do celu. Po oddaniu tysięcy strzałów z różnych broni mogę stwierdzić jednoznacznie – jeśli ruszasz się i strzelasz, nie będziesz w stanie oddać celnego strzału – chyba że cel jest oddalony o zaledwie kilka metrów albo masz niesamowite szczęście. Wniosek może być tylko jeden – jeśli chcesz strzelać – zatrzymaj się. Można zastosować tu taktykę „shoot and move” – strzał, a potem zmiana pozycji i powtórka, aż do zadawalającego skutku. Ostrzelaj swój cel, a następnie sprintem zmień pozycję, zatrzymaj się, oceń sytuację i otoczenie, i – jeśli sytuacja tego wymaga - strzelaj ponownie. Jest to najefektywniejsza taktyka w grze, jeśli brać pod uwagę tylko współczynnik szybkości.

POSTAWA
Stojąca:
średni ujemny wpływ na celność
Klęcząca: mały ujemny wpływ na celność
Leżąca: brak ujemnego wpływu

Leżąca postawa strzelecka. Najlepsza postawa dla snajpera.Oceniając ten czynnik, przekonasz się że nawet średni ujemny wpływ na celność ma jednak widoczny wpływ na to efekt strzelania. Jeśli strzelasz w postawie stojącej, twoja celność jest znacznie zredukowana. Prostym wnioskiem jest w tej sytuacji fakt, że jeśli chcesz strzelać, powinieneś zmienić swoją pozycję ze stojącej na klęczącą lub leżącą. Na własnej skórze przekonałem się już wielokrotnie, że lepiej jest się położyć, poświęcając chwilę czasu, niż w postawie stojącej wymieniać ogień z przeciwnikiem znajdującym się na dalekim i średnim dystansie.

WYCHYLANIE SIĘ
Wychylanie się: mały ujemny wpływ na celność

Tu odpowiedź jest prosta i nie wymaga zbyt długiego opisu – jeśli wychylasz się z zasłony i strzelasz - nie oddasz precyzyjnego strzału na dużą odległość. Najczęściej jednak stosuje się to w walce na niewielkiej odległości – wtedy krótki dystans jest wystarczającą rekompensatą niewielkiego zmniejszenia celności.

ZDROWIE
Czerwony:
duży ujemny wpływ na celność
Żółty: średni ujemny wpływ na celność
Zielony: brak ujemnego wpływu

To czynnik, na który gracz nie ma większego wpływu podczas walki. Zostając rannym w jej trakcie, wkraczasz w ekstremalną dla siebie sytuację, fakt ten ma wpływ na wiele zachowań. Największymi negatywnymi skutkami są: znacząco obniżona prędkość ruchu i zmniejszona celność strzału. Najłatwiej oczywiście stwierdzić – po prostu nie daj się zranić! W praktyce jednak, trzeba by ustrzec się tak wielu elementów walki lub podejmować tak niewielkie ryzyko, że jest to niewykonalne i zdarza się nader często. Będąc ciężko rannym (czerwony kolor sylwetki) zdolność trafienia celu jest znikoma. Dlatego bardzo ważnym jest, by nie ranić swoich towarzyszy z drużyny. Jeśli to zrobiłeś, właśnie popsułeś im znaczną część zabawy. Chociaż wcale ich nie zabiłeś, to ich zdolność do wykonania postawionych zadań została znacznie zmniejszona, bądź więc ostrożny!

WIDOKI
Karabiny
Widok przyrządów celowniczych: duży dodatni modyfikator celności
Karabiny wyborowe
Dokładne celowanie (z użyciem celownika optycznego): duży dodatni modyfikator celności
Celowanie bez użycia celownika optycznego: bardzo duży ujemny wpływ na celność

Omawiając ten czynnik wpływający na celność strzałów nasuwa się taki wniosek: nie używaj celownika na ekranie (crosshair) do celowania, dopóki nie jesteś bardzo blisko celu. Jeśli to robisz, w praktyce znacznie ograniczasz swoją zdolność do trafienia celu z dużej odległości, a w przypadku karabinów wyborowych, nie używanie celownika optycznego praktycznie uniemożliwia oddanie celnego strzału. Stosuj więc dokładne celowanie (korzystaj z widoku przyrządów celowniczych – domyślnie klawisz Z) przykładając w tym celu broń do oka. Modyfikator, jaki otrzymujesz przy użyciu precyzyjnego celowania jest tak duży, że naprawdę nie warto go tracić. Poza tym, zwróć uwagę, że korzystając z tego trybu celowania, przybliżasz nieznacznie obraz (koncentrujesz się na widzianej okolicy celu), jesteś więc w stanie trochę lepiej przyjrzeć się odległemu otoczeniu w bezpośredniej okolicy miejsca celowania.

ODDYCHANIE
Oddychanie:
niewielki dodatni modyfikator celności (kiedy strzał oddawany jest na górze lub dole cyklu oddechowego)

Być może w teorii ten modyfikator nie wygląda znacząco. W praktyce jednak stwierdziłem, że jest on więcej niż mały. Szczególnie w wypadku snajpera i celowania do odległych celów (oczywiście z użyciem celownika optycznego). Aby w pełni skorzystać z tego modyfikatora, musisz zrozumieć na czym polega cykl oddechowy. Oto wykres tego cyklu:

Cykl oddechowy.

Cały cykl trwa około 6 sekund. Składa się z następujących elementów:

Wdech w 1.8 sek. – przytrzymanie powietrza (czerwona kreska u góry) i znieruchomienie przez 1.2 sek. – wydech w 1.8 sek. – i w końcu kolejne znieruchomienie na bezdechu przez 1.2 sek.

Najlepszymi momentami do oddania strzału są oba skrajne – górny i dolny (czerwone kreski na wykresie) punkty, czyli momenty, kiedy zatrzymujemy w płucach na chwilę powietrze i kiedy je całkowicie z nich wypuścimy. Jeśli oddamy strzał w momencie wdechu lub wydechu – strzał będzie mniej celny. Warto zauważyć natomiast, że samo celowanie (precyzyjne ustawienie celownika optycznego) powinno się wykonywać podczas oddechu lub wydechu gdyż w obu skrajnych punktach zatrzymania (czerwone kreski) broń nieruchomieje i ciężko jest precyzyjnie przesunąć ją w celu skorygowania ustawień. Jeśli tylko sytuacja podczas wymiany ognia na to pozwoli – w chwili gdy zmieniasz widok na celowanie za pomocą przyrządów celowniczych, spróbuj odczekać parę cykli oddechowych, aby uchwycić właściwy moment strzału. Czasem jednak możesz jednak nie zdążyć oddać wtedy strzału, gdyż przeciwnik może być szybszy - umiejętnie oceniaj więc sytuację podczas walki.

PODPARCIE BRONI
Już sam prosty fakt, że broń posiada rozkładane nóżki do podparcia jej na czas strzelania, jest wystarczającą zachętą do ich używania. Broń staje się wówczas dużo bardziej stabilna, co znacznie ułatwia celowanie. W przypadku ciężkiej broni automatycznej zostaje znacznie zredukowany odrzut, co w efekcie pozwala na zmniejszenie rozrzutu strzałów i zwiększa ich skupienie. Również w przypadku karabinów snajperskich, oddanie precyzyjnego strzału na znaczną odległość w sytuacji, gdy możesz nie mieć już szansy na drugi strzał (pojedynek snajperów), może być uzależnione od rozłożenia dwójnogu. Tu także jednak trzeba zachować rozsądek, czas potrzebny na położenie się (jeśli biegłeś) i rozłożenie nóżek broni, może kosztować cię życie, jeśli przeciwnik jest już przygotowany do strzału i właśnie ma cię w celowniku. Poza tym, kiedy broń jest podparta, możesz obserwować tylko mały wycinek terenu przed sobą nie mogąc - bez złożenia dwójnogu - spojrzeć na boki czy w tył. Moja rada – jeśli potrzebujesz szybko złożyć nóżki i zmienić miejsce, w którym się znajdujesz – nie korzystaj z klawisza H (domyślnie składa i rozkłada dwójnóg) – użyj klawisza, którym normalnie zmieniasz postawę na kucającą (domyślnie C) – podniesiesz się i będziesz mógł przemieszczać się w wybranym kierunku, jednocześnie składając dwójnóg.

KLASA
W chwili rozpoczęcia kolejnej rundy, otrzymujesz broń, od której zależy twoja tzw. klasa. Broń, jaką otrzymałeś na początku rundy, jest najlepiej dopasowana do klasy, którą teraz reprezentujesz. Konkretny przykład – „automatic rifleman” zaczyna z M249 –ręcznym karabinem maszynowym. W trakcie walki może on – oczywiście - podnieść broń po poległym snajperze z drużyny, czy jakąś broń przeciwnika. Jego celność nie ulegnie jednak zmniejszeniu tylko wtedy, gdy będzie to broń tej samej klasy (w naszym przypadku inny SAW lub RPK). Na szczęście ujemny modyfikator nie jest w tym przypadku zbyt duży. Warto jednak o tym pamiętać. (Właśnie dlatego jestem przeciwnikiem wymiany broni na początku rundy – chyba, że dotyczy to przekazania granatnika najlepiej posługującemu się nim żołnierzowi – przyp. Inkub).

TYPY STRZAŁÓW
Jeśli strzelasz do celu z dużej odległości i jest to dobrze wycelowany, pojedynczy strzał – efekt będzie o niebo lepszy, niż oddanie krótkiej serii (burst) lub serii w trybie automatycznym. Bez względu na pozostałe czynniki wpływające na celność – ten pozostaje zawsze taki sam – pojedynczy strzał będzie celniejszy od serii, która jest tak naprawdę efektywna tylko w walce na bardzo niewielkie odległości. (Nie mogę zgodzić się z autorem. Według moich doświadczeń krótka seria jest niemal równie celna, co strzał pojedynczy. Drobną utratę celności z nawiązką rekompensuje posłanie w kierunku wroga nie jednej, lecz trzech kul. Od pewnego czasu gram tak, że znajdując się w drużynie atakującej, idącej na przygotowane pozycje wroga, używam wyłącznie trybu „burst”. W obronie zmieniam pomiędzy precyzyjnym strzałem pojedynczym, gdy nie muszę się spieszyć, a krótką serią, w sytuacji gdy muszę – przykładowo – jednocześnie zaatakować kilka celów – przyp. Inkub).

Dodatek: Liczba trafień z poszczególnych broni, koniecznych do wyeliminowania wroga.

M16A2/M4A1/SAW:
głowa:
1
kark/tułów/plecy: 3
pośladki/krocze/górne partie nóg: 4
górne partie ramion: 5
dolne partie ramion/nóg: 6
dłonie/stopy: 10

M-24 i M82a1:
głowa:
1
kark/tułów/plecy: 1
pośladki/krocze/górne partie nóg: 2
dolne partie ramion/nóg: 3

AK47, AK74/RPK (uwaga - doświadczenia wielu graczy mówią, że AK47 jest mniej celne od m16a2):
głowa/kark:
1
tułów/plecy: 2
pośladki/krocze/górne partie nóg/rąk: 3
dolne partie nóg/rąk: 4
dłonie/stopy: 7

granaty ogłuszające: 8


Podsumowanie
- Nie strzelaj w ruchu
-Przed rozpoczęciem ognia postaraj się przyjąć jak najbardziej korzystną postawę – najlepiej leżącą lub klęczącą.
- Zawsze korzystaj z widoku przyrządów celowniczych – jest to łatwe, a bardzo zwiększa celność strzału.
- Celując w widoku przyrządów celowniczych, pamiętaj o oddychaniu
- Jeśli twoja broń ma dwójnóg, używaj go.

Tekst, na podstawie materiałów z Internetu i doświadczeń własnych, opracował: Mazio®

Partnerzy

Shooters.pl

Americas Army

Ankieta

Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?

  • Super zamierzam grać ile wlezie

    0%

  • Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę

    0%

  • Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4

    0%