AmericaArmy.pl

Taktyka walki drużyny obrońców na mapie Pipeline.

2009-08-22 08:45:15

Gra w defensywie na mapie „Pipeline” to zawsze było to, co lubiłem najbardziej. Mogłoby się wydawać, że to bułka z masłem - czajenie się z granatnikiem i łatwe zbieranie dużej liczby fragów, lecz odnosi się to tylko do sytuacji, gdy drużyna atakująca zawiera jakieś słabe ogniwa, o których wiem i które z chęcią wykorzystuję. Skuteczne obrona jest równie skomplikowana, co przeprowadzenie udanego szturmu, a nierzadko daje nam o wiele większe pole do popisu.
W poradniku tym postaram się przybliżyć pewne podstawowe założenia, jakie na tej mapie powinien przyjąć zespół obrońców, opiszę też kilka nieszablonowych rozwiązań, które nie raz mogą odwrócić losy bitwy. Żeby nie wprowadzać zamieszania w nazewnictwie, będę używał słownictwa, jakie występuje w artykule opisującym strategie ataku na tej mapie.

Grając w obronie powinniśmy zająć 5 kluczowych pozycji i na nich skupić uwagę całej drużyny, starając się nie dopuścić do wtargnięcia przeciwników na teren kompleksu.

Drzwi główne (frontowe)
Większości obrońców wydaje się, że nie ma nic łatwiejszego niż obrona tego miejsca, głównie ze względu na doskonałe położenie naszych sił obronnych. To mylny pogląd, sprawny atakujący, który lekko uchyli drzwi, dzięki czemu będzie mógł prowadzić bezpieczny ostrzał, a także wrzucać do środka granaty, wcale nie stoi na straconej pozycji. Dlatego tez nigdy nie lekceważmy tego miejsca, zwłaszcza, że w wypadku przedarcia się napastników uzyskują oni dostęp do wielu nowych dróg infiltracji całego kompleksu.

Miejsce, z którego obrońcy mogą skutecznie blokować ogniem wyjście z recepcji, do której prowadzą drzwi główne.Według mnie, najlepiej jest, gdy jedna lub dwie osoby bronią wejścia strzelając ze schodów  i zza rogu. Muszą one uważać na odgłos przygotowywanego granatu nieprzyjaciela. W razie potrzeby należy wycofać się za róg korytarza, za plecami, i stamtąd kontynuować ostrzał wejścia.
Co bardziej nerwowi gracze bardzo często sami otwierają drzwi, próbując ataku z zaskoczenia lub czają się w recepcji w oczekiwaniu na otwarcie głównych drzwi. Drugie z miejsc, skąd skutecznie można blokować wyjście z recepcji.Jeżeli już decydujemy się na takie działania pamiętajmy, ze niosą one ze sobą poważne zagrożenia w postaci w postaci ostrzału z M203 lub M249, prowadzonego przez atakujących, którzy osłaniając własnych kolegów, w początkowej fazie rozgrywki kryją się wśród budynków usytuowanych na prawo od ich miejsca startu.
Najlepiej jest, by na wyjście na zewnątrz, jeśli już koniecznie ktoś chce to zrobić, zdecydować się nie wcześniej, niż po upływie Widok z pozycji obrońcy, kryjącego się przy wejściu do szybów wentylacyjnych. Obrońca ma doskonałe pola ostrzału na drzwi, którymi wchodzą atakujący, przedostający się do wnętrza przepompowni przed drzwi znajdujące się na przeciwko drzwi prowadzących do recepcji. jednej, a jeszcze lepiej dwóch minut.


Drugie drzwi
Druga dwuosobowa grupa powinna bronić drugich drzwi, kryjąc je ogniem bezpośrednio lub z bezpiecznych pozycji, takich jak pomieszczenie, do którego prowadzi korytarz za drugimi drzwiami. Szczególnie warte polecenia są miejsca na kładce po prawej stronie wejścia oraz przeszklone pomieszczenie naprzeciw niego, ze szczególnym uwzględnieniem doskonałej kryjówki przy wejściu do szybu wentylacyjnego, skąd sprawny żołnierz, wyposażony w M249, bez problemu poradzi sobie z próbującymi przedostać się przez te drzwi wrogami. Broniąc tego miejsca musimy cały czas pilnować, by przeciwnik nie zdołał zeskoczyć na niższy poziom, gdzie znajduje się drugi zawór i wejście do tuneli.

Miejsce, z którego można skutecznie blokować ogniem drzwi, którymi napastnicy dostają się do tuneli od strony zewnętrznych zbiorników.Drzwi do tuneli (koło zbiorników)
Trzecia grupa, złożona z tych graczy, którzy grę rozpoczynają najbliżej głównego zaworu, powinna jak najszybciej dostać się do tego wejścia, skąd będą mogli przywitać napastników granatem odłamkowym i/lub ogniem strzeleckim. Jest to pozycja kluczowa, bronimy nie tylko zaworu, lecz także dostępu do tuneli (a tym samym także pozostałych zaworów) oraz do drabinki prowadzącej na poddasze pomieszczenia, dającej możliwość szybkiego przedostania się wrogów na dach pomieszczenia z komputerem.
Po upewnieniu się, że obrońcy tego miejsca wyeliminowali wszystkich napastników, powinni iść za róg, gdzie mogą czekać na napastników nadchodzących tunelem od zaworu zewnętrznego. Pamiętajcie, że w tym miejscu jesteście narażeni na taka wyprowadzony z tylnych drzwi , lecz powstrzymanie go należy bądź do osób broniących bezpośrednio komputera, ponieważ mają one doskonały widok na drzwi, bądź to do tych, które znajdują się na rurach przy wyjściu z szybu wentylacyjnego).

Drzwi do pomieszczenia z zaworem zewnętrznym
Zazwyczaj największe siły przeciwnika skupiają się w tym miejscu, i tutaj też do budynku przedostaje się ich najwięcej. Miejsce jest trudne do obrony - małe i Jedna z możliwych do zastosowania technik obrony wnętrza budynku z zaworem zewnętrznym.ciasne, bez dogodnej pozycji dla strzelca z M249, a liczba miejsc, w których można się ukryć, jest bardzo ograniczona.
Jednym z możliwych scenariuszy obrony tego miejsca jest oczekiwanie na dole schodów z wyciągniętym granatem odłamkowym. Wtedy drzwi możemy wygodnie obserwować zza rogu. Kiedy się otworzą, odbezpieczamy granat, czekamy trzy sekundy i rzucamy go. Jeśli tylko napastnicy nie zachowują Miejsce, z którego można skutecznie uniemożliwić przeciwnikowi dalsze posuwanie się w głąb tuneli już po opanowaniu przez niego budynku z zaworem zewnętrznym.szczególnej ostrożności, powinniśmy w ten sposób zabić co najmniej jednego. Nie kuśmy jednak losu – tego rodzaju zagrywki rzadko kiedy udają się za drugim razem.
Zdecydowanie lepiej bronić jest tego miejsca z wejścia już do samych tuneli, skąd widzimy drzwi prowadzące do pomieszczenia z zaworem lub też z zakrętu korytarza, skąd widzimy zawór główny i korytarz, którym nadejdą wrogowie po zamknięciu zaworu zewnętrznego. Przy zachowaniu niezbędnych Widok z pomieszczenia z panelem kontrolnym, z którego grenadier może skutecznie blokować większość dróg prowadzących do hali głównej przepompowni.środków ostrożności, jest to doskonałe, jedno z nielicznych na tej mapie miejsc wewnątrz budynku, gdzie możemy użyć granatnika. Kryjemy się za rogiem, by uniknąć odłamków – kiedy staniemy pod samą ścianą, wystrzelony przez nas granat zdąży uzbroić się w locie. Broniąc samotnie tego miejsca przy użyciu granatnika, nie raz zmuszałem połowę drużyny atakującej do zaniechania tej drogi i odwrotu.

Z tego miejsca można skutecznie blokować wyjście z szybów wentylacyjnych i drzwi do wnętrza hali głównej.Pomieszczenie z komputerem i jego okolice
I wreszcie, na koniec, pozostaje omówienie naszego Alamo, miejsca, skąd będziemy kierować całą obroną. Osoba najlepiej posługująca się granatnikiem powinna zająć miejsce na biurku, skąd można wygodnie obserwować dół pomieszczenia. Pozostali obrońcy powinni kryć inne miejsca, które mogą wykorzystać atakujący do przedostania się do wnętrza hali głównej, jeśli uda im się przerwać przejść przez omówione wcześniej miejsca oporu. Są to tylne drzwi, szczyt drabiny prowadzącej na chodnik konserwacyjny, a także wyjście szybu wentylacyjnego. Idealnym rozwiązaniem byłoby użycie trzech, czterech obrońców i umieszczenie ich, poza omawianym już grenadierem, kolejno - przy drabince, na rurach za kanałem wentylacyjnym, jeden żołnierz powinien ubezpieczać grenadiera przed atakiem od tyłu. Może czekać w pomieszczeniu z komputerem lub przy otworze wentylacyjnym, w pomieszczeniu pod sala z komputerem.
Co jakiś czas żołnierze mogą patrolować szyby wentylacyjne – jeśli zginą, pozostali poznają miejsce przebywania wroga.
Drużyna, skupiona na obronie opisanych powyżej miejsc, może wygrać w 9 na 10 rozgrywanych walk.

Rozwiazania niestandardowe
Wbrew pozorom, obrona ma na tej mapie ma nie mniejsze pole do popisu, niż drużyna atakująca. Nie jesteśmy ograniczeni do ataku na wejścia do budynków, nic nie zmusza nas do parcia ku określonym punktom – możemy na wiele sposobów zaskoczyć ograniczonego tymi założeniami przeciwnika.
Miejsce, z którego na początku rozgrywki możemy obserwować przeciwników rozbiegających się do ataku.Takim posunięciem, świadomie dotychczas przeze mnie nie opisanym, jest jak najszybsze przedostanie się grenadiera, zaczynającego grę w pomieszczeniu z komputerem, do wejścia do kanałów wentylacyjnych, znajdującego się w pomieszczeniu niżej, skąd można zasypać granatami zajmujących pozycje wrogów. Jest to szalenie ryzykowne, jeśli w drużynie przeciwników znajduje się dobry grenadier lub strzelec M249, to możemy zginąć jeszcze przed otwarciem kratki. Jeśli jednak przeżyjemy i uda nam się zaskoczyć wroga, zdołamy najprawdopodobniej zabić kilku napastników.
Lepszym rozwiązaniem jest ustawienie się przy samym wejściu do szybu, skąd możemy obserwować sposób, w jaki swoje siły rozmieszcza przeciwnik. Później informacje te możemy przekazać reszcie swojej drużyny. Oczywiście, widzieć będziemy jedynie tych wrogów, którzy udadzą się do drugich drzwi lub na tyły kompleksu, jednak odejmując ich liczbę od ogólnej liczebności drużyny, będziemy wiedzieli, ilu napastników kieruje się ku drzwiom głównym i drzwiom prowadzącym do tunelu.
Innym, bardzo skutecznym i stosunkowo łatwym do wykonania manewrem jest zajście niczego się nie spodziewających wrogów od tyłu. Możemy to zrobić na kilka sposobów;

a) Przedostając się z szybów wentylacyjnych na dach recepcji i dalej na dół (wykorzystujemy lewą stronę dachu, kucając lądujemy bezboleśnie na zaspie).
b) Możemy też użyć któryś z drzwi, kiedy uda nam się uporać z grupą, wysłaną przez wroga do ich zaatakowania.

Miejsce obok tylnych drzwi, z którego możemy skutecznie blokować drogę prowadzącą do budynku z zaworem zewnętrznym. Uwaga na tył! Przeciwnik czasami nadchodzi zza pleców, po obejściu połowy kompleksu budynków.Kiedy znajdziemy się już na zewnątrz, sprawdzamy swoją najbliższą okolicę i obiegamy cały kompleks. Bez większego trudu powinniśmy zabić napastników zajętych zaworami i skradaniem się. Możemy też wykorzystać drzwi prowadzące do tuneli i zajść od tyłu atakujących, którzy chcą zamknąć zawór główny.
Innym ciekawym manewrem jest użycie tylnych drzwi na samym początku rozgrywki. Możemy stamtąd z łatwością ostrzeliwać napastników chcących zakręcić zawór główny, jeśli nie ma wśród nich grenadiera, przez dłuższy czas możemy skutecznie bronić im dostępu do budynku z zaworem. W miejscu tym trzeba jednak uważać na tył. Przeciwnik czasami wykorzystuje drogę dookoła budynku. Mamy do wyboru, albo udać się tą właśnie drogą i zaskoczyć tych członków drużyny atakującej, którzy zajęci są osłanianiem swoich kolegów z okolic miejsca startu, albo – jeśli jest z nami ktoś jeszcze – kryć obie drogi, prowadzące do tylnych drzwi – tę, która prowadzi do budynku zewnętrznego i tę, którą zbliżają się przeciwnicy obiegający dookoła cały kompleks.

Kilka założeń, które powinien wziąć sobie do serca każdy obrońca.
1. Komunikacja to podstawa; meldujcie o przerwaniu którejś z linii obrony lub o zaobserwowanych ruchach sił nieprzyjaciela. Dzięki zdobytym informacjom inni członkowie drużyny mogą skuteczniej wykonać swoje zadania, zawczasu ostrzeliwując lub obrzucając granatami broniony cel.
2. W tunelach nie korzystamy z granatnika. Z reguły kończy się to zranieniem siebie i kolegów, a nie wroga. Z M203 strzelamy tylko w długich korytarzach. Oszczędzamy amunicję do granatnika, która bardzo przydaje się w końcowej rozgrywce, podczas obrony pomieszczenia z komputerem.
3. Zamykamy za sobą drzwi!!! Wiele osób zapomina o tym, a ta niby błaha sprawa często kończy się marnie dla obrońców komputera, muszących uważać na pootwierane drzwi, szyby wentylacyjne i chodnik konserwacyjny pod dachem.
4. Granatami posługujemy się ostrożnie, zwłaszcza, jeśli zrzucamy je z góry na dół. Zawsze powinniśmy wiedzieć najpierw, gdzie znajdują się nasi towarzysze z drużyny, o fakcie rzucenia granatu powinniśmy powiadomić ich zbindowanym komunikatem.
5. Broniąc jakiejś pozycji, nie wolno nam opuścić posterunku! Wiem, że niektórym graczom palce aż trzęsą się do naciskania spustu, ale naszym priorytetem zawsze pozostaje obrona wyznaczonego nam miejsca i wygrana całej drużyny, a nie zdobycie dla siebie pojedynczego „killa”.

Wszystkie powyższe porady to tylko ogólne spojrzenie na zagadnienie obrony na tej mapie. To od nas zależy gdzie i którą z nich zastosujemy. Zawsze pamiętajmy, że wszelkie samotne wypady nie powinny uszczuplać obrony w newralgicznych punktach mapy.
Mimo wszystkich tych rad, jakie napisałem, nie istnieje coś takiego, jak taktyka, która pozwala zawsze odnieść zwycięstwo. Czasami jeden sprawny, odważny gracz strony przeciwnej może pokrzyżować nam plany, przekradając się w pobliże komputera lub wycinając pół naszej drużyny. Zawsze więc spodziewajcie się niespodziewanego.

Autor: Kat

Partnerzy

Shooters.pl

Americas Army

Ankieta

Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?

  • Super zamierzam grać ile wlezie

    0%

  • Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę

    0%

  • Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4

    0%