



Heavy Expanded Mobility Tactical Truck M977
M977 cargo truck M948 Recovery Truck M977 EPP M977 LRPT M978 Fuel Servicing Truck M978 Potable Water Truck M983 Truck Tractor M985 cargo truck M985 Guided Missile Transport M1977 Commom Bridge TransportSeria ciężarówek oznaczonych numerem M977 została zaprojektowana przez firmę Oshkosh Truck Corporation na zamówienie armii Stanów Zjednoczonych. Specyfikacje mówiły, że nowy pojazd ma być zdolny do pokonywania terenu z obciążeniem do 11 ton. Biuro konstrukcyjne projektując samochód położyło szczególny nacisk na wykorzystanie cieszących się dużym uznaniem i niezawodnych części do cywilnych ciężkich samochodów ciężarowych. Podobną uwagę zwracano na łatwość obsługi i wymienialność głównych części pomiędzy wszystkimi wersjami pojazdu. Pierwsze maszyny seryjne z zamówienia, opiewającego początkowo na 5000 sztuk, opuściły fabrykę w 1982 roku. Przeprowadzone próby wykazały szereg wad i niedociągnięć, z którymi jednak dość szybko się uporano. Nowe maszyny trafiły początkowo do oddziałów stacjonujących w RFN, Korei Południowej i wybranych oddziałów w USA. Obecnie armia amerykańska używa tego samochodu w pięciu głównych wersjach i kilku podwersjach. Są to: ciągnik ciężarowy (M983), cysterna do przewozu paliwa (M978), cysterna do przewozu wody (M978) (obie cysterny mają stalowe zbiorniki o pojemności 9 464 litrów), wóz ewakuacyjny, wyposażony w dźwig i wyciągarkę (M984A1), a także mobilna elektrownia (M997 EPP) i wóz transportowy (M977 i M985), oraz samochód do transportu dużych części zapasowych (M977 LRPT) i maszyna do transportu elementów przenośnych mostów (M977 CBT). Samochody te są także wykorzystywane jako platforma do przewozu pocisków Multiple Launch Rocket System, jak również wyrzutni Patriot (M985 GMT). HEMTT znajduje się także na wyposażeniu Korpusu Marines, produkowany dla nich model oznaczony jest jako M-977 LHS Load Handling System (oznaczenie korpusu XM-1120). Wszystkie wersje maszyny mogą być transportowane droga lotniczą przez samoloty C-130, C-17 i C-5. Ogółem dotychczas zbudowano ponad 15 tysięcy tych pojazdów. HEMTT był intensywnie używany podczas operacji Pustynna Tarcza ,Pustynna Burza oraz w operacjach pokojowych na teranie Bośni i Hercegowiny, gdzie użytkownicy pozytywnie ocenili jego zachowanie w warunkach zbliżonych do bojowych i bojowych. Samochody tego typu to obecnie trzon amerykańskich służb logistycznych.
DANE:
Producent: Oshkosh Truck Corporation
Załoga: 2 osoby
Układ jezdny: 8x8
Długość: 10,17m (M-977, M-978, M-985); 8,9m (M-983); 9,98m (M-984)
Szerokość: 2,43m
Wysokość: 2,84mKoła: Michelin 16,00 R20 XZL (8 + 1 zapas)
Prędkość maksymalna: 100km/h
Zasięg: 640km
Zapas paliwa: 587litrów
Waga: 31ton (M-977, M-978, M-983); 34 tony (M-985); 49 ton (M-984)
Silnik: diesel DDC Model 8V92TA/445 450 koni/2100 obrotówSkrzynia biegów: Allison HT-740 automatyczna (4 biegi do przodu, 1 wsteczny)
Układ przeniesienie mocy: Oshkosh 55000, odcinający przednie osie
Zawieszenie: Hendrickson RT340 z belka wyrównawczą
Osie: przednia Oshkosh 46K; tylna Eaton DS480
Hamulce: zębowe, działające na wszystkie koła
Układ kierowniczy: podwójny z wspomaganiem, przednie osie
Instalacja elektryczna.: startowa 24 V, zasilająca 24 V
Maksymalna głębokość brodzenia: 1,22 m
Na podstawie materiałów producenta opracował: Merkav
Na skróty
Ankieta
Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?
-
Super zamierzam grać ile wlezie
0%
-
Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę
0%
-
Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4
0%