AmericaArmy.pl

M2/M3 Bradley Fightning Vehicle

2009-08-15 15:44:15

M2A3 Bradley w widoku z przodu.Prace konstrukcyjne nad nowym wozem bojowym piechoty, mającym zastąpić M113, rozpoczęły się w 1973 roku. Po pięciu latach armia amerykańska otrzymała dwa prototypy, oznaczone symbolem XM-2. W maju 1981 roku, po pomyślnym przejściu prób i testów, uruchomiono produkcję seryjną. W 1985 roku dokonano pierwszej modyfikacji pojazdów, polegającej, min. na wzmocnieniu pancerza, zmodyfikowaniu armaty, zastosowaniu nowego typu wyrzutni PPK, ulepszeniu ochrony przed bronią ABC. Trzy lata później wprowadzono następną wersję, jeszcze lepiej opancerzoną dzięki zastosowaniu pancerza reaktywnego, a także dodatkowym osłonięciu najbardziej wrażliwych miejsc maszyny. Pojazd został także wyposażony w silnik o zwiększonej mocy.
Obecnie podstawowym wozem bojowym piechoty armii USA jest M2A3 Infantry Fightning Vehicle i M3A3 Cavalry Fightning Vehicle. Wóz ten znajduje się także na wyposażeniu armii Arabii Saudyjskiej.
Najnowsza wersja A3 powstała dzięki doświadczeniom zebranym podczas operacji Pustynna Burza. Pierwsze wozy tej wersji zostały dostarczone do jednostek operacyjnych w listopadzie 1998 roku, ostatnie pod koniec 2001. Zmiany wprowadzone do pojazdów to unowocześniony system celowniczy, automatyczny system śledzenia celu, zmieniona optyka i termooptyka urządzeń dowódcy, nowoczesne dalmierze laserowe, system identyfikacji bojowej, wewnętrzny cyfrowy system wymiany danych.
Od wprowadzenia pojazdu do służby w 1981 roku powstało 6720 egzemplarzy wszystkich wersji.
W przeciwieństwie do wozów piechoty wcześniejszych generacji, zadanie Bradley’a nie ogranicza się jedynie do dostarczenia piechoty na pole walki. Bradley wspiera ją także ogniem swojej broni pokładowej, może również zwalczać czołgi i pojazdy opancerzone wroga za pomocą pocisków przeciwpancernych.

Konstrukcja:
M2A3 Bradley w widoku 3/4 z przodu.kadłub i wieża wykonane z płyt pancernych ze stopów aluminium. W miejscach szczególnie narażonych zastosowano dodatkowe stalowe płyty pancerne – miejsca pomiędzy płytami stalowymi a aluminiowymi wypełniono porowatym poliuretanem. Dno kadłuba wzmocnione dodatkową płytą pancerną.
Z przodu kadłuba znajduje się przedział silnikowo-transmisyjny (po prawej stronie kadłuba) i przedział kierowcy (z lewej). Przedział bojowy umieszczony jest w centralnej części wozu. Od góry przykryty jest dwuosobową wieżą, przesuniętą nieco na prawo w stosunku do osi centralnej pojazdu. Tył kadłuba zajmuje przedział desantowy. Wyjście poprzez opuszczaną hydraulicznie rampę z tyłu kadłuba i – awaryjnie – właz w górnej części kadłuba oraz drzwi zamocowane we wspomnianej rampie. Dowódca i działonowy mają oddzielne włazy.

Napęd: Ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, typu Cummins VTA-903T o mocy 368kW przy 2600 obr/min. Silnik zapewnia maksymalną prędkość około 65 km/h.

Układ bieżny: Koła nośne zawieszone na indywidualnych wahaczach i drążkach skrętnych. Koła napędowe z przodu, napinające z tyłu. Gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe z nakładkami gumowymi.

M2A3 Bradley w widoku z tyłu.Uzbrojenie: automatyczna armata kalibru 25 mm typu M-242 Bushmaster, dysponująca możliwością prowadzenia ognia pojedynczego i seryjnego, z szybkostrzelnością 100 i 200 strzałów na minutę. Zasilanie w amunicję podwójne, amunicja przeciwpancerna lub odłamkowo-burząca. Łuski wyrzucane na zewnątrz pojazdu. Zapas amunicji 1340 sztuk. Z armatą sprzężony jest karabin maszynowy typu M-240 kalibru 7,62 mm z identycznym zapasem amunicji. Z boku wieży podwójna wyrzutnia kierowanych pocisków przeciwpancernych TOW o zasięgu 3750 metrów.

Wszystkie M2 i M3 to pojazdy amfibijne. Wcześniejsze wersje posiadały z przodu pojazdu specjalną osłonę przeciwzalewową, w wersji A3 funkcję tę spełnia samonapełniający się ponton, umieszczony z przodu i po bokach kadłuba. Napęd w wodzie zapewniają gąsienice. Bradley może pływać z maksymalną prędkością 7,2 km/h.

M2 Bradley w grze. Mapa US_Weapons.Producent: Food Machinery Corporation, USA
Długość: 6,45 m.
Szerokość: 3,20 m.
Wysokość: 2,97 m.
Prześwit: 0,43 m.
Masa bojowa: 22,5 tony.
Prędkość maksymalna po drodze: 66 km/h.
Prędkość maksymalna w wodzie: 7,2 km/h
Zasięg po drogach: 483 km.
Pokonywane przeszkody: wzniesienia – 35 stopni, pochylenie boczne 20 stopni, rowy 2,5 metra, ściany pionowe 91 cm.

 

Na podstawie książki Jerzego Kajetanowicza Bojowe wozy piechoty i witryny www.fas.org.

Inkub

Partnerzy

Shooters.pl

Americas Army

Ankieta

Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?

  • Super zamierzam grać ile wlezie

    0%

  • Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę

    0%

  • Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4

    0%