Punktacja

2010-02-26 20:37:10

Wersja America's Army 3.0 jest próbą odwzorowania i przeniesienia gry Americas Army: SF (Overmatch) na bazę silnika Unreal Engine 3. Zaimplementowany nowszy silnik gry pozwala, w przeciwieństwie do poprzedniczki, wprowadzać wiele nowszych i sprawniejszych rozwiązań związanych z funkcjonalnością gry. Jednym z takich rozwiązań jest Attribute Tracking System (ATS), czyli system związany z przeliczaniem i śledzeniem historii punktowej gracza.

 

Poniższy artykuł jest próbą wyjaśnienia i przybliżenia graczom mechanizmów przyznawania punktów w grze. Pragnę jednak od razu zaznaczyć, ze opracowanie owo powstało w drodze eksperymentowania podczas rozgrywek w sieci. Fakt ten oraz ogólne trudności z dostępem do podobnych artykułów (na chwile obecna) sprawia, iż mogą wdać się drobne nieścisłości.

 

Jak juz zapewne każdy zdołał się przekonać w grze punktacja przedstawiona jest na dwa sposoby. Pierwszym jest tabelka okazująca się po zakończeniu rundy a w niej chociażby takie informacje jak ilość zlikwidowanych bądź obezwładnionych wrogów, wyleczonych towarzyszy czy punkty karne powiązane z pogwałceniem zasad walki (ROE). Drugim systemem punktowym są informacje pojawiające się na "czacie" w czasie rozgrywki (ilość linijek wyświetlania odpowiadających punktowaniu można ustawić w interfejsie gry pod "Scoring Messages"). Właśnie tutaj zaczynają się pierwsze problemy i dezorientacja. Obie punktacje tak naprawdę wiele ze sobą wspólnego nie maja. Pierwsza pokazuje jedynie w sposób uogólniony poczynania danego gracza i jest przeznaczona dla pozostałych graczy, podczas gdy druga to realna punktacja przekładająca się na postępy naszego żołnierza a wiec Honor (punktacja zapisywana na naszym koncie).

 

Wynika z tego, iż nie powinniśmy sugerować sie informacjami wyświetlanymi po zakończeniach rund lecz informacjami wyświetlanymi w czasie rzeczywistym na "czacie" gry.

 

Jak wiadomo gra ma kilka czynników wpływających na Honor. Sa nimi odpowiednio: Loyalty, Duty, Respect, Selfless Service, Integrity oraz Personel Courage. Honor stanowi ich wypadkową. Oznacza to, ze liczby znajdujące się po lewej stronie każdego z paska czy jak kto woli czynnika, są sumowane ze sobą i dzielone przez 6 (tyle bowiem jest tych czynników) ...

 

 

... Wypadkowa dzielenia to nasz Honor (tutaj żółty pasek) a ten z kolei przekłada się na stopnie wojskowe (Next Rank). Liczby znajdujące się po prawej stronie każdego z pasków to odpowiednio ilość punktów posiadanych w chwili obecnej na ilość punktów potrzebnych do zwiększenia poziomu danego czynnika. Należy tutaj nadmienić, iż jedynym paskiem mogącym maleć jest Integrity (są to oczywiście ujemne punkty ROE związane ze zranieniem własnego członka zespołu czy zabicie obezwładnionego wroga).



Tutaj ciekawostka - wynikało by z tego, iż zabicie wroga nie wpływa dodatnio na statystyki. Dopiero raport zabitego wroga wykonany przez nas lub innego członka drożyny przyczynia się do zysku punktowego. Nie sugerujcie się tabelka końcową rundy gdzie pokaże Wam przykładowo 2 zabitych wrogów, nie będą oni wliczeni w statystyki o ile nie będą zaraportowani (jak już pisałem tabelka ta ma charakter poglądowy a nie realnie przekładający się na punkty sumowane i przetrzymywane na naszym koncie). Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia tej informacji jest śledzenie, w którym momencie punkty na "czacie" pod "Scoring Messages" są uwzględniane.


W zamierzeniu twórców gry America's Army 3.0 nie ma być pierwszą lepszą strzelanką FPP, lecz gra skupiająca się na działaniu w zespołach i wzajemnej współpracy. Efektem czego część punktów jesteśmy w stanie uzyskać nie dzięki własnym akcjom lecz dzięki poczynaniom pozostałych członków drożyny. Warto wiec na przykład raportować poległych wrogów bowiem pomimo punktów przyznawanym nam, przyznawane one są także osobom, które ich uśmierciły (zasada ta oczywiście działa w obie strony). Tutaj taka mała dygresja: tylko dzięki raportowaniu poległych jesteśmy w stanie uzyskać tak użyteczne dla nas informacje jak przez kogo wróg został uśmiercony czy pogląd na fakt ilu wrogów w przeciwnej drużynie jeszcze zostało.



Tyle tytułem wstępu, przechodzimy do konkretów i samej idei tego artykułu a mianowicie wielkości naliczania punktów za poszczególne poczynania gracza. Należy tutaj raz jeszcze nadmienić, iż punktowanie odbywa się w czasie rzeczywistym i widoczne jest na "czacie" gry oraz wpływa ono na czynniki, które z kolei przekładają sie na Honor.

  • 1
  • 2

Partnerzy

Shooters.pl

Americas Army

Ankieta

Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?

  • Super zamierzam grać ile wlezie

    0%

  • Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę

    0%

  • Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4

    0%