UH 60 Blackhawk

2009-08-15 16:05:43

Widok śmigłowca Black Hawk w czasie misji szkoleniowej Sił Specjalnych Escape and Evade.Śmigłowiec UH-60 "Black Hawk" zaprojektowano w zakładach Sikorsky jako śmigłowiec transportu piechoty. Pierwszy lot prototypu tej maszyny, oznaczonej jako YUH-60A, odbył się 17 października 1974 r. Dwa lata później, 23 grudnia 1976, konstrukcja ta wygrała konkurs na Taktyczny System Transportu Lotniczego Armii, pokonując maszynę skonstruowaną przez zakłady Boeinga. Z biegiem czasu UH-60 przystosowany został do potrzeb Sił Powietrznych, Marynarki, Piechoty Morskiej oraz Straży Przybrzeżnej.
Black Hawk miał być następcą wysłużonego UH-1 Huey. Powstała maszyna przewyższa Huey’a wytrzymałością, osiągami oraz łatwością obsługi. Zastosowano w nim czterołopatowy wirnik główny, z jednoczęściową głowicą z tytanu i hydraulicznymi amortyzatorami, zmniejszyło to znacznie poziom wytwarzanego hałasu i jednocześnie zwiększyło niezawodność konstrukcji. Nowe łopaty wirnika są odporne na trafienia pociskiem artylerii przeciwlotniczej do kalibru 23 mm. Dodatkowej siły nośnej dostarcza wirnik ogonowy, dzięki nachyleniu jego łopat pod kątem do poziomu. Podwozie UH-60 jest stałe, maszyna jest wyposażona w kółko ogonowe.
Napęd początkowo stanowiły dwa silniki turbinowe General Electric T700-GE-700 o mocy 1210 kW każdy. Od 1989 roku w maszynach serii UH-60L zaczęto montować silniki T700-GE-701C o mocy zwiększonej do 1342 kW.
Black Hawk posiada kuloodporne zbiorniki paliwa umieszczone za kabiną, o łącznej pojemności do 1361 litrów.
Wszystkie modele śmigłowca wyposażone są w wyrzutniki flar i pasków folii M-130. W wersji MH-60K dodatkowo wzmocniono systemy obronne poprzez zainstalowanie stacji alarmu przed ostrzelaniem rakietami, stacji zakłócającej i detektora opromieniowania wiązką lasera.
Wersje śmigłowca zaadaptowane na potrzeby ratownictwa morskiego posiadają dodatkowe wyposażenie w postaci wciągarki krzesełkowej z liną o długości 76 metrów.
Uzbrojenie maszyn produkowanych po 1989 roku zawieszane jest na punktach mocowania wchodzących w skład Zewnętrznego Systemu Podwieszeń. Składa się on z dwóch mocowanych po bokach kadłuba skrzydełek z czterema pylonami dla uzbrojenia i zbiorników paliwa. Maksymalny udźwig Zewnętrznego Systemu Podwieszeń to 4536 kg. Dzięki temu w razie potrzeby Black Hawk może przenosić dwa 870 litrowe zbiorniki paliwa na węzłach zewnętrznych i dwa 1703 litrowe na wewnętrznych, co daje możliwość lotu na odległość 2222 km bez uzupełniania paliwa. W ramach Zewnętrznego Systemu Podwieszeń UH-60 może także przenosić 16 rakiet przeciwpancernych Hellfire (drugie tyle znajduje się w kabinie do ponownego załadowania), działka, wyrzutniki min M56, zasobniki ECM oraz rakiety niekierowane M260 kalibru 70 mm. W przypadku rakiet Hellfire cel oświetlany jest przez śmigłowiec towarzyszący, zwykle OH-58 Kiowa lub oddziały naziemne. Dodatkowo, w kabinie zainstalowane są dwa gniazda dla karabinów maszynowych General Electric GECAL 50 lub sześciolufowych działek napędowych kalibru 7.62 mm.
Śmigłowiec Black Hawk jest zdolny przetransportować 3 osobową załogę i 11 w pełni uzbrojonych żołnierzy lub 105 milimetrową haubicę wraz z 30 sztukami amunicji lub pojazd HMMWV.
UH-60 jest szeroko wykorzystywany przez wiele państw na całym świecie, zarówno w operacjach militarnych, jak i humanitarnych oraz ratowniczych.

Dane techniczne:
Długość: 19,76 m
Średnica wirnika głównego: 16,36 m
Średnica wirnika ogonowego: 3,35 m
Wysokość: 5,13 m
Masa pustego: 5118 kg
Maksymalna masa startowa: 9185 kg
Masa startowa bojowa: 7484 kg
Prędkość przelotowa: 257 km/h
Maks. prędkość przelotowa: 296 km/h
Maks. pułap zawisu: 2895 m
Pułap operacyjny: 5790 m
Zasięg bojowy: 575 km
Zasięg maksymalny (z zewnętrznymi zbiornikami paliwa): 2222 km

Dawid

Partnerzy

Shooters.pl

Americas Army

Ankieta

Czy podoba Ci się AA: Proving Grounds ?

  • Super zamierzam grać ile wlezie

    0%

  • Gra nie jest idealna ale zamierzam dać jej szansę

    0%

  • Nie podoba mi się wcale i nie zamierzam grać w AA4

    0%